Timmerwerken buiten

Begin 2010 startte de bouw van onze luxemotor Eiland, bijna aan het einde van datzelfde jaar lag het casco aan onze aanlegplaats te Gent. Een echt huzarenstukje is dat toch! De betimmering kon aanvangen.

Teakhout boot
Teakhout van bij Lagae te Kortrijk

Met onze spits waren we om teakhout bij Lagae in Kortrijk gevaren. Het ruim zou nu dienst gaan doen als ons schrijnwerkersatelier. Alle machinerie en alaam waren paraat om aan deze gewaagde karwei te beginnen. Er werd geschaafd, gezaagd en geschuurd dat het een lieve lust was. Zo transformeerden wij al dat ruwe hout langzaam maar zeker tot op maat gemaakte ramen en deuren.

Schrijnwerk schip
In het ruim van de oude spits Eiland werden alle houten onderdelen met precisie en geduld klaargestoomd

We bestudeerden traditionele houtbewerkingstechnieken en leerden al onze machinerie ten gronde kennen. De geur van het hout, de tinten en de textuur, het gevoel als het materiaal door je handen gaat. Wat een boeiende bezigheden!

Ramen en deuren boot
Alle ramen, deuren en de volledige stuurhut werden in Gent gemaakt tijdens de bouw van het casco in Friesland
Ramen en deuren in teak
Zagen, schaven, verbinden, schuren, … of hoe een schipper schrijnwerker werd
Dakraam teak
Een koekoek op maat gefabriceerd
Stuurhuis teak
Al het houtwerk maakte een reis naar SRF en terug om gecontroleerd en aangepast te worden
Stuurhut teak
Hier en daar moest nog wat bijgeschaafd worden
Stuurcabine teak
Montage van de stuurhut en het dak op de ligplaats in Gent