Eiland naar de werf

Na 10 jaar wonen en toeren met ons schip is onze luxemotor Eiland aan wat nazicht en onderhoud toe. Daarvoor gaan we langs bij Buitenbeentje, de watersportonderneming en werf te Diksmuide.

Onderweg naar Diksmuide, in Brugge

In mei 2021 reizen we naar de prachtige Westhoek om de werkzaamheden uit te laten voeren door Thijs Van Nevel en zijn ploeg.

De kraan tilt de Eiland uit het water

Het onderwaterschip blijkt na het afspuiten in prima staat, maar wij laten er hoe dan ook een laag nieuwe verf op zetten. De aangroei van zoetwatermossels wijst erop dat de toestand van het water beter is dan in vroegere tijden.

Het schip wordt op de blokken gezet

Ons schip is nog heel jong en uiteraard zijn dan geen grote problemen te verwachten. Hier en daar een kras levert herinneringen op aan reizen waar we iets verdachts voelden onder de waterlijn. Maar gelukkig is er nergens noemenswaardige schade te bespeuren. Alles ziet er tiptop uit.

De riemen moeten goed gepositioneerd worden om de balans van het schip te vrijwaren

Het casco ziet er dan misschien wel pico bello uit, wij willen toch ons certificaat van deugdelijkheid laten vernieuwen. Daarom komt Euroclass langs om de dikte van het staal te meten. Zoals voorzien zijn de metingen overal in orde en zal dit een mooi vlakrapport opleveren.

Het onderwaterschip is smerig, maar in prima staat

Er is heel wat werk verzet op de werf. Het schip wordt van onder tot boven geschuurd en in de nieuwe verf gestoken, waarbij we weer voor tweecomponenten Hempel kozen.

De naam is verwijderd, de schilderwerken zijn aangevat

Onze stuurhut wordt volledig gedemonteerd en gereinigd. De zonnepanelen worden gecheckt en afgewassen. Ook het dak van het stuurhuis krijgt enkele frisse lagen bescherming.

De stuurhut wordt terug gemonteerd

Om de kwaliteit van de vaarprestaties te optimaliseren hebben we besloten een tunnel boven de schroef te laten lassen. Die zal er voor zorgen dat het schroefwater in betere banen wordt geleid en er minder wieleffect is bij het achteruit varen.

De tunnel ligt klaar om gelast te worden

De zinkanodes zijn aangetast, wat een goed teken is. Deze offerblokken beschermen het staal van het schip tegen galvanische corrosie, veroorzaakt door dwaalstroom.

De nieuwe tunnel en de oude zinkanodes

De koelers van de motor en de generator zijn uit de beunen gehaald, nagekeken en schoongemaakt. De kasten zijn van nieuwe anodes voorzien. Bij de motoren is de koelvloeistof ververst.

Enkel de naam en het anker ontbreken nog

Aan de boegschroef komen nieuwe lagers en keerringen. Zo kunnen we het water veilig en wel buitenhouden.

De laatste loodjes

Op de werf worden de werken van nabij gevolgd en becommentarieerd door de andere residerende bootbezitters. De gezellige bedrijvigheid geeft een goed gevoel. De ploeg met Thijs is enthousiast en denkt mee.

Zelfs het anker kreeg een nieuw jasje

We krijgen veel positieve respons. Er hangt een leuke sfeer en het is altijd fijn andere bootliefhebbers te leren kennen.

De Eiland kan weer te water gelaten worden

Onze luxemotor Eiland is volledig onder handen genomen en kan er weer tegen voor de volgende jaren. Zij is helemaal klaar voor nog meer schitterende reizen en leuke avonturen.

Klaas beklom de toren om deze spectaculaire foto te nemen