Bouw Luxe Motor Eiland

Het bouwen van een boot

In België een boot laten bouwen bleek al gauw niet tot de opties te behoren. Ons land kent jammer genoeg geen traditie meer in de scheepsbouw. De meeste werven zijn verdwenen, en met deze teloorgang raakte ook nagenoeg alle expertise zoek.

In België is de expertise in de scheepsbouw jammer genoeg verloren gegaan
In België is de expertise in de scheepsbouw jammer genoeg verloren gegaan

Van België naar Friesland

Daar waar we toch onze vraag naar de constructie van een boot gingen stellen, merkten we dat die niet ernstig werd genomen, of getuigde men van een gebrek aan creativiteit en flexibiliteit om met ons mee te denken. Zo kwamen we uiteindelijk in Friesland terecht, waar overlevering en moderne evoluties in de scheepsbouw hand in hand gaan. Friezen zijn toffe kornuiten en we hebben dan ook heel fijne herinneringen aan de periode van de bouw van onze luxe motor Eiland.

Scheepsbouwers
In Friesland zijn nog veel schepenbouwers

Van idee naar plan

Het bouwplan van ons schip ontwierpen we samen met Heine Deelstra van Gaastmeer Design. Dit bureau voor advies en ontwerp van jachten en schepen straalt vertrouwen uit. Als klant ondervonden we dat er rekening werd gehouden met onze wensen, uiteraard steeds met het oog op de uitvoerbaarheid in de praktijk. Voor we het wisten waren de tekeningen klaar om gerealiseerd te worden en op weg naar het snijbedrijf.

Constructieplan luxe motor
Constructieplan, dwarsdoorsnedes

Van plaat naar pakket

Toen we bij Snijtech in Joure een kijkje gingen nemen bij de werkzaamheden waren we erg onder de indruk. De maatwerkonderdelen voor het casco werden met een hypermoderne plasmasnijmachine uit grote platen staal getoverd. En daar bleef het niet bij, een platenwals zorgde voor de rondingen van de stukken voor de toekomstige romp, dit in combinatie met nauwkeurig zetwerk door de kantbanken.

Lasersnijder
Plasmasnijder bij Snijtech te Joure

Van pakket naar casco

Voor de bouw van de Eiland gingen we in zee met SRF Shipbuilding in de havenstad Harlingen. Sinds de oprichting van het bedrijf door Lex Tichelaar in 1975 groeide SRF uit tot een scheepswerf met uitgebreide faciliteiten. Onze luxe motor werd er met veel zorg en vakmanschap op maat gemaakt.

Bouwpakket boot
Een deel van het pakket waaruit de boot is samengesteld

Het hele pakket werd aan elkaar gelast door Ruben, een jonge kerel die toen al barstte van de kennis en ervaring. From scratch kreeg ons schip langzaam maar zeker vorm. We hadden er de bijna wekelijks de rit naar het noorden van Nederland graag voor over, het was een wonder dit scheppingsproces te mogen aanschouwen.

Scheepswerf Harlingen

Op de scheepswerf in Harlingen

Ruwbouw

Het casco krijgt vorm

Laswerken in detail

Grondlak

Finale schilderwerken

  • Schroef en roer
  • Pas gelakt
  • Het stuurrad staat ook al klaar
  • Bijna klaar om te water te gaan
  • Patrijspoorten klaar voor montage
  • Eiland in loods te Harlingen

In februari 2010 begonnen we met de bouw, begin november hetzelfde jaar lag het schip als casco aan onze steiger in Gent. Een hele krachttoer! We konden aanvangen met de betimmering.