Vaart deze boot nog?
Is het niet koud op een boot?
Wat kost zo’n schip?
Dit is met stip de top 3 van de vragen die ons telkens worden gesteld.
Voor veel mensen is het een droom ooit op een schip te gaan wonen. Toen wij decennia geleden naar een boot verhuisden, was dat nog bijzonder. Velen na ons gingen ondertussen de uitdaging aan op zoek naar romantiek en vrijheid. Maar er komt natuurlijk ook wel wat bij kijken.
Het kopen van een schip is de start van het verhaal. Er zijn heel wat aanbieders op de markt. Zelf begonnen we met de aanschaf van een oude spits via een scheepsmakelaar. Vervolgens hebben we een schip naar eigen wensen laten bouwen, dat kan natuurlijk ook. Het werd een excellente varende woonboot, waar het gelukkig altijd lekker warm was. Ondertussen volgden we ons nostalgisch hart en reizen we rond met een historische klipperaak uit 1925.
Is het nu een boot of een schip? Dat blijft een vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden valt. We kunnen er van uit gaan dat een klein schip een boot wordt genoemd, en een grote boot een schip. Helemaal duidelijk wordt het nooit. Denk maar aan vrachtschip, passagiersboot, zeilschip, stoomboot, cruiseschip, roeiboot, bunkerschip en reddingsboot. Logisch toch? Nee hoor, en daarom gebruik ik beide termen door elkaar.
Wie denkt dat een boot goedkoper is dan een huis, zal bedrogen uitkomen. Beter is het er niet onbezonnen aan te beginnen, want alles bij elkaar gaat het wel wat kosten. Leven op het water is prachtig, maar een goed advies is goud waard. Het is natuurlijk ook wel boeiend, onder boottrawanten mankeert het nooit aan een gespreksonderwerp.
Na het vinden van de geschikte schuit dient een hele reeks nieuwe markante perikelen zich aan:
– een ligplaats zoeken
– een domicilie verwerven
– een concessie verkrijgen
– de registratie in orde brengen
– een klassencertificaat bemachtigen
– een verzekering afsluiten
Op de pagina Reglementering lees je hier alles over!