Luxe Motor Eiland: technisch

Aandrijving  

Als motor kozen we voor een John Deere, in de eerste plaats afgestemd op reizen in Frankrijk. Dit met 135PK, perfect voor op kleine waterwegen, wisselstukken zijn overal courant verkrijgbaar. Deze motor is noemenswaardig zuiniger dan de General Motors van onze vroegere spits, en maakt bovendien een pak minder kabaal. Vier mazouttanks met 3500l gasolie houden de boel draaiende.

John Deere aan boord luxe motor Eiland
De motor wordt erin getild

Koeling

Voor de koeling wordt gezorgd door een gesloten Blokland beunkoeler. Het grote voordeel is dat we op die manier geen last hebben van vervuiling. Het leek ons namelijk geen aantrekkelijk vooruitzicht om op het Spierekanaal of de Zuidwillemsvaart aan iedere sluis de wierpotten te moeten schoonmaken. Ook zijn er geen uitstekende delen die beschadigd kunnen raken.

Besturing

De besturing gebeurt handhydraulisch, met 2 stuurcilinders. Ons stuurwiel met een diameter van 80 cm bedient het enkel roer met een Naca 0010 profiel. De propeller is van Michigan, hij is vierblads en draait rechts.

Besturing luxe motor Eiland
Bediening generator, boegschroef en motor

Boegschroef

Een boegschroef vonden we in eerste instantie niet nodig, we waren het gewoon zonder te varen en dat lukte prima. Maar bij ons eerste bezoek aan de werf lieten we er toch eentje plaatsen. Vooral bij het in de wind liggen wachten aan bruggen en sluizen biedt ze ons meer comfort, we moeten minder manoeuvreren en dat gaat allemaal wat vlotter. Onze boegschroef is van Kalkman en heeft 15 pk, genoeg kracht om ons waar nodig bij te sturen. De bediening is proportioneel, wat een aanrader is doordat het zo vloeiend werkt.

Ballast

Om optimaal te kunnen varen had ons schip een hoop ballast nodig. We zochten naar een product dat een groot soortelijk gewicht had, zodat het een minimum aan ruimte in beslag zou nemen. Bovendien moest het materiaal betaalbaar blijven en vlot te verplaatsen zijn. Zo kwamen we uit bij 8 ton ijzeren ponsdoppen die we in zakjes en bussen vulden, die overal onder de vloer op een soort lattenbodem werden gedeponeerd. Vlot verplaatsbaar bleek bij deze relatief, een volle bidon van 5l weegt ongeveer 27 kg!

Elektriciteit

Wat de elektrische installatie betreft gingen we voor een uitgebreid systeem. Niet goedkoop, maar dit biedt veel mogelijkheden. We hebben dan ook alle gemakken aan boord: wasmachine, droogkast, vaatwasser, noem maar op. Wie permanent op een boot woont, wil toch wel wat gerieflijkheid, dat vonden wij. Bijna alles draait op 220V. Aan boord wilden we zoveel mogelijk 24V vermijden. Toestellen die op gelijkstroom functioneren zijn veel duurder en lastiger om te vinden, en er is meer gevaar voor brand. Alleen de boordverlichting, de navigatieapparatuur en de boegschroef werken op 24V.

Stroom halen we uit de generator, een Mitsubishi 13 KVA. Van april tot oktober lukt het ons te leven op onze zonnepanelen. We hebben er 8 geplaatst op de stuurhut, het zijn dunne film panelen van Stion en ze leveren elk 155 Wattpiek. De panelen zijn zwart en hebben geen omlijsting, wat we de meest esthetische oplossing vonden.

Materiaal Mastervolt voor schip
Het materiaal staat klaar om geplaatst te worden

Omvormen en laden gebeurt via de Mass Combi 2 X 24V/60Amp/2500W van Mastervolt (230V/50Hz), die in een master-slaveopstelling zijn geplaatst. Vanuit de stuurhut kunnen we op het afstandsbedieningspaneel in het dashboard het reilen en zeilen van de installatie gelijk wanneer opvolgen en bijstellen. Het rendement belooft optimaal te zijn en door de sinusvormige uitgangsspanning treden geen storingen op. De elektronica in 230V apparatuur wordt met de dag gevoeliger, deze omvormer laat alle hightech functioneren zoals op het net.

Tractiebatterijen luxe motor Eiland
Tractiebatterijen 790 ampère-uur 24v 12x 2V

Warmte

De centrale verwarming wordt aangestuurd door een op gasolie gestookte Maritieme Booster. Deze professionele CV ketel is heel compact en zonder al te veel poespas aan te sluiten. Onderdelen zijn overal verkrijgbaar, wat voor ons koukleumen een hele geruststelling is. Gelukkig hebben wij van dit voordeel nog geen gebruik moeten maken. Fingers crossed.

Water

Gedurende al die jaren exploreerden we alle mogelijke alternatieven: water tanken aan de vulpunten voor de schippers, met een reservoir in de bestelwagen om water rijden bij vrienden, een standpijp huren bij de stad om te tappen van het net, met een 150m lange darm water innemen bij de buren, enzovoort. Vandaag hebben we gelukkig een eigen wateraansluiting, wat het vullen van onze tanks nog zo handig maakt.

Voor drinkwater beschikken we over 2 inox tanks van 1000l. Daarnaast verzamelen we via de roef 1000l regenwater, dat we gebruiken voor de toiletten en de was. Al dat moois wordt na gebruik opgevangen in een kunststof vuilwatertank. Alle tanks zijn voorzien van schotten, wat het klotsen tijdens het varen tot een minimum beperkt.