Onderhoud van een schip
Vaak slaken wij een zucht van blijheid: wat een fijn leven, en we liggen zowaar op het zaligste plekje van Gent. In het groen, dicht bij de stad en toch zo op weg naar de natuur. Bovendien zowel in de zomer als in de winter de hele dag zon. Altijd dat gevoel van vrijheid en vakantie. Je ontmoet markante mensen, je trekt de wijde wereld in zodra het je uitkomt. Wat wil een mens meer?
Maar het is natuurlijk niet al rozengeur en maneschijn. Want op een boot werk je je dood. Dat is nu eenmaal een wijsheid als geen ander die elke bootbewoner kent. Steeds moet er wel iets gebeuren: zwabberen, schuren en verven, onderhoud, voldoen aan voorschriftjes hier, tegemoet komen aan regeltjes daar. Het stopt nooit. Als je dit niet ziet zitten, dan blijf je beter aan de wal.
Werf voor scheepsreparatie
Iedere vijf jaar gaan we naar de werf om de romp te laten controleren en waar nodig te herstellen. Tot nu toe gingen we steevast boven bij Carron Marine te Zelzate. Een afspraak moeten we altijd lang van tevoren maken, in België zijn niet veel werven voor scheepsreparatie meer en het is dan ook druk. Daarnaast ondervonden we dat het verstandig is ruimschoots tijd te voorzien. Je weet namelijk nooit waar je je kunt aan verwachten vooraleer de romp uit het water is. Sommige herstellingen kunnen veel tijd in beslag nemen. En eenmaal je droog ligt beslis je niet meer zelf wanneer je weer te water gaat. Ook dat mochten we al een paar keer ondervinden.
Coating
Onze boot is behandeld met twee-componentenlak van Hempel. Na al die jaren zijn we nog steeds dankbaar dat we de raad van de werf opvolgden en kozen voor deze coating, die ze daar ter plaatse deskundig aanbrachten. We krijgen regelmatig de vraag of ons schip pas gedaan is, wat bij nadere beschouwing weliswaar een tikkeltje overdreven zou kunnen zijn, maar toch. De romp is zwart en ondertussen al wat verkrijt, daar kunnen wij mee leven.
Het oranje van de opbouw wordt nogal eens verward met de grondlaag, maar laat dat nu net zijn wat wij mooi vinden. De dekken kregen een laag antislip, door het gebruik van holle glasparels in de verf.
Twee-componentenlak wordt het beste gespoten, doordat het zo snel droogt kan bij het rollen een overlap ontstaan. Tot nu toe heeft het verfwerk bij onze luxe motor zich beperkt tot hier en daar bijhalen van beschadigde plekjes, en daar zijn we erg tevreden om. We herinneren ons nog levendig het grenzeloze schuur-en schilderwerk aan onze spits.
Behandeling houtwerk
De ramen, deuren en de stuurhut zijn gemaakt van duurzaam teakhout dat we aankochten bij Lagae te Kortrijk, in combinatie met zeer kwaliteitsvol hardhout dat we recycleerden van oude schepen. Teak heeft de eigenschappen niet te trekken en niet te rotten, het is uitstekend bewerkbaar en wordt al eeuwenlang gebruikt in de scheepsbouw. Aan de binnenkant hebben we er vernis op gezet, welke heel goed houdt. We betreuren achteraf wel dat het hout hierdoor aan schoonheid moet inboeten. Het vernissen deden we omdat we vreesden dat we anders vochtvlekken zouden krijgen in geval van condens. Door het gebruik van dubbel glas blijven de ramen evenwel droog.
Het onderhoud van het houtwerk aan de buitenkant is een ander paar mouwen. We hebben meerdere technieken en middelen gebruikt, telkens met teleurstellend resultaat. De producten die de revue passeerden zijn olie van Tonkinois, watergedragen lak van Xyladecor en Owatrol Marine. Tot onze grote frustratie zagen wij telkens weer hoe de deklaag loskwam, afbladderde, schilferde, groen of zwart werd. Ontelbare gedachtewisselingen, dure en goedkope raadgevingen ten spijt bereikten we nooit het door ons gewenste resultaat. Na bijna tien jaar aanmodderen vonden we het welletjes geweest. In een jolige razernij krabden we alle zogenaamde bescherming weg en lieten het hout weer ademen. Het teakhout geniet nu net als wij van deze deugddoende revelatie.