Werkvloer
Op de spanten kwam een werkvloer in OSB. Later kwam daar een eiken vloer bovenop. Onder de platen hebben we voldoende ruimte voorzien voor de watertanks. Er is ook nog een hoop plaats die nu dienst doet als berging.
Isolatie
Over de isolatie hebben we lang getwijfeld. Uiteraard zagen we de voordelen van gespoten Pur, maar we vreesden de blijvende giftige dampen die het afgeeft en de impact op het milieu. Vandaar dat we kozen voor recycleerbaar glaswol, dat echter een pak arbeidsintensiever is als het op de plaatsing aankomt. We krijgen nog steeds de kriebels over ons ganse lijf als we aan de verwerking ervan denken.
Binnenklimaat
De luchtgesteldheid op een boot optimaliseren is geen sinecure. Schommelende temperaturen, koudebruggen en vocht zijn hinderlijke belagers op een schip. Hoezeer wij dit ook hebben trachten te vermijden, moeten wij vaststellen dat hier en daar thermische bruggen met bijhorend warmteverlies zijn ontstaan. Met een eenvoudig ventilatiesysteem houden we de vochtbalans evenwel op peil. Condensvorming zien we gelukkig alleen aan de patrijspoorten, vanwege het directe contact van het koper met de buitenlucht en het enkel glas. Aan het dubbel glas van de ramen ontstaat geen afzetting van vocht.
Bekleding wanden en plafond
De onderlaag bestaat telkens uit OSB-platen voorzien van isolatie. In het geval van de wanden werden die bekleed met triplex, die achteraf werd geplamuurd en geverfd met acryllak op waterbasis. Voor het aanbrengen van de verschillende lagen pasten we de techniek van het lamineren toe. Hierdoor zal het hout niet gaan scheuren of trekken.
Het plafond wordt bedekt met tand en groef grenen planken, die mooi de zeeg van het schip volgen. Zoals het betaamt in een schip wordt ieder plekje benut, wat het timmerwerk er natuurlijk niet makkelijker op maakt.
Vloer
Als vloerbedekking kozen we voor eiken planken. Een mussenbekje zorgt voor een mooie overgang tussen de verschillende vloerdelen. Het hout werd behandeld met een watergedragen vernis.